Zaburzenia integracji sensorycznej towarzyszą nie tylko dzieciom, ale również dorosłym. Jeśli masz problem z pewnymi fakturami, nie przepadasz za ich dotykaniem lub jedzeniem niektórych pokarmów, możesz naprawić to ćwiczeniami. Do tego potrzebne są jednak odpowiednie akcesoria. Profesjonalne terapie odbywają się w salach ze specjalistycznym sprzętem. Znaleźliśmy gadżety, które możesz mieć u siebie w domu.

Wiele dzieci w wieku przedszkolnym uczęszcza obecnie na zajęcia z zakresu usprawniania integracji sensorycznej. Dzięki temu są mniej nerwowe i bardziej odporne na niekorzystne bodźce, takie jak hałas czy chociażby drażniące metki w ubraniach. Terapia polega na przyzwyczajeniu układu nerwowego do prawidłowego odbierania sygnałów z otoczenia – chodzi o uwrażliwienie na nie lub przeciwnie, obniżenie nadwrażliwości. Odpowiednie akcesoria umożliwią przeprowadzenie treningu w domu.

Zmysł równowagi

Trening równowagi jest jednym z trudniejszych, szczególnie dla małych dzieci, jednak może stać się formą dobrej zabawy. Akcesoria są kolorowe i mają atrakcyjny design, zachęcający do korzystania z nich. Ponadto tor przeszkód bardzo motywuje maluchy! Chcą coraz lepiej i szybciej go pokonywać.

Równowagę można ćwiczyć na stojąco lub na siedząco. Gadżety sensoryczne, które możesz mieć u siebie w domu, zazwyczaj wymagają pozycji stojącej, choć są i takie, na których bezpieczniej jest siedzieć – przykład stanowi dmuchana piłka.

Wiele akcesoriów równoważnych stymuluje także czucie powierzchniowe oraz głębokie, co daje podwójne korzyści. Dobrze rozwinięty zmysł równowagi przekłada się na lepszą świadomość własnego ciała i przydaje się przy wszystkich aktywnościach ruchowych.

Akcesoria sensoryczne – równowaga:

  • dmuchana piłka,
  • deska na kółkach,
  • równoważnia,
  • dyski sensoryczne,
  • kamień sensoryczny,
  • huśtawka.

fot.: Pexels.com

Zmysł dotyku

Dotyk jest zmysłem, który pracuje cały czas. Rozregulowany może poważnie utrudniać codzienne funkcjonowanie, ponieważ nawet ubranie wywołuje rozdrażnienie lub ból! Większość rzeczy wykonujemy rękami, więc dotykiem. Bardzo ważne jest, aby układ nerwowy prawidłowo odbierał bodźce w tym zakresie.

Osoby, które mają zaburzony zmysł dotyku, nie lubią brudzić rąk. Starają się jeść nawet frytki sztućcami, stronią od farb i kleju. Dzieci nie bawią się plasteliną i boją się niektórych faktur, np. pianek. Akcesoria sensoryczne na początku mogą stanowić duży problem dla kogoś, kto ma problem, jednak po pewnym czasie sytuacja znacząco się poprawia.

Zmysł dotyku obejmuje całe ciało, w tym twarz i usta, dlatego nie należy omijać tych obszarów. W przeciwnym razie maluch nie będzie chciał spożywać np. zup i musów albo odwrotnie – będzie unikał gryzienia.

Akcesoria sensoryczne – dotyk

  • gniotki,
  • piłki z wypustkami,
  • dyski z kolcami,
  • szczotki,
  • piłki sensoryczne,
  • masażery.

Zmysł słuchu

Samo słyszenie to jedno, ale za przetwarzanie dźwięków odpowiada ośrodkowy układ nerwowy. Nieprawidłowości w zakresie zmysłu słuchu nie są trudne do wykrycia. Osoby zaburzone unikają głośnego otoczenia, boją się krzyku oraz nagłych hałasów, lub celowo otaczają się głośnymi dźwiękami.

Trening słuchowy polega na nauce rozpoznawania dźwięków otoczenia oraz powtarzaniu sekwencji dźwiękowych, czyli usprawnianiu poczucia rytmu. Jest to niezbędne do nauki języków obcych, czytania i zachowania równowagi, jako że w uchu znajduje się narząd za nią odpowiedzialny.

Zajęcia, które są pomocne w tej kwestii, nazywamy muzykoterapią. Odbywają się zwykle w grupach i polegają na wykonywaniu różnych ćwiczeń przy muzyce lub dźwiękach.

Akcesoria sensoryczne – słuch:

  • instrumenty muzyczne,
  • gwizdek,
  • zagadki obrazkowo-słuchowe,
  • rymowanki,
  • dźwiękowe memo.

fot.: Pexels.com
Zmysł wzroku

Prawidłowe odbieranie i przetwarzanie bodźców wzrokowych jest kluczowe podczas nauki czytania i pisania. Dzieci borykające się z zaburzeniem w tym obszarze, mają poważne problemy w pierwszych klasach podstawówki, ponieważ nie potrafią odwzorować poprawnie liter ani ich rozpoznać.

Takie osoby mogą mieć trudności z wyszukiwaniem i rozpoznawaniem szczegółów na obrazach. Obserwowanie czegokolwiek na ekranie staje się udręką. Samo odróżnianie kolorów stanowi problem, dlatego istotna jest jak najszybsza interwencja.

Akcesoria sensoryczne – wzrok:

  • układanki,
  • puzzle,
  • wyszukiwanie szczegółów na obrazach,
  • gra memo,
  • układanie mozaiki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here